Modell: Revell Sopwith Camel 1:72 – Førsteinntrykk og WiP


Det finnes fortsatt en del flygende eksemplar, og det er lett å finne referansemateriale.

Siden våren er kommet synes jeg det var på tide å finne frem byggesettkassa igjen, og fullføre et sett jeg begynte på i fjor høst. Revell kit 04190 Sopwith F1 Camel 1:72

Dette er et relativt populært lite sett, siden prototype er fargerik og det er en et ganske ukomplisert bygg. (Se noen eksempler på ferdige modeller her.)

Førsteinntrykk av settet

Boksen er klassisk Revell: Fargerik og med sideåpning

Det er støpt i litt myk tan-farget plast, kun 23 deler alt i alt. Det er en begrenset relansering av et eldre sett, og det merkes på en del av delene. Mye flash og en del «myke» detaljer. Det er og noen kraftige utkastermerker på undersiden av halevingene.

Det er kun en finish levert med settet, men det er en fargerik fugl fra 3 Naval Squadron, Royal Naval Airservice, Welmer, Desember 1917, pilot løytnant L.S.Breadner.

Bildene yter ikke fargene full rettferdighet. Merk at decalene er tryket i Italia, ikke in-house, noe som jeg tar som ett godt omen

Decalene er nye for relanseringen, og virker svært fine, med lite carrierfilm, klare farger og perfekt register. Det er ganske mange, og store, så jeg vurderer om jeg kanskje burde skaffe en liten flaske MicroSol og mattlakk.

Instruksjonene er typisk Revell, tydelige og ryddige. Derimot savner jeg en del fargebeskrivelser på mindre detaljer, heldigvis finnes det et rikt utvalgt av fargebilder av restaurerte eksemplarer på nettet.

Spruene, ferdig grunnet, legg merke til at jeg på slike små sett gjerne limer byggeanvisningen som underlag for byggingen!

Noen svakheter ved settet utover det jeg har nevnt, er veldig forenklede maskingevær, og ingen mulighet til å bygge settet uten pilot. Kanskje like greit, siden det ikke er spandert noe interiør. Jeg tror ikke det ville bydd på store utfordringer å bygge et akseptabelt interiør fra skratch, men siden dette er en weekend-bygging så dropper jeg det. Motoren er også svært enkel, Sopwithen hadde en roterende motor, altså slik at motoren roterte sammen med propellen, dermed blir settets løsning med en løs propell feil som sådan. Det er også ganske lavt relieff, men med mye svart og lyse metallfarger på de støpte sylindrene.

Byggeprosessen
Med så få deler er det et relativt kjapt sett å bygge sammen, men mange tynne deler krever at du tar deg tid til å la lim herde skikkelig mellom hvert steg. Intruksjonsarket legger opp til 8 (9 om du velger å rigge modellen) byggetrinn.

Det er akseptabel fitting mellom delene, undersiden av flykroppen er ikke helt jamn, men ingen større glipper, annet enn ved vingeroten. (Ikke noe ikke en liten dæsh lim med oppløst støpetapp på en synål ikke kan fikse). Siden jeg skal stille modellen ut på bakken er det ikke noe poeng i å bruke ekstra tid på dette, men skulle den vært stilt ut hengende eller på en base med luftstang, måtte man nok gjort en innsats med putty og fil.

Det er åpenbart at 1:72 er i ytterkant av størrelsen man kan bygge en slik modell uten å måtte la autentisitet gå på bekostning av hva som er praktisk mulig. Jeg hadde gjerne sett at Revell hadde spandert litt kraftigere dimensjonering på understellet, siden det var en plage å få satt sammen. Jeg innså at jeg måtte montere det med superlim for å være sikker på å få det stabilt nok, og jeg leker med tanken på å montere settet på en liten dioramabase der jeg kan skjule en ekstra støtte til understellet.

Undervingen er limt på, siste sjanse for å finpusse malingen på fremparten før sparrer og overvinge monteres

En ting skal Revell ha, løsningen for å sikre at dobbeltdekkervingene er parallelle og i rett avstand er svært god, der hvert sett sparrer er støpt sammen i en ramme som felles inn i slotter på vingene. Jeg fulgte et råd om å montere sammen vingene i en operasjon, så man slipper problemer med å få sparrene i rett vinkel.

Etter at undervingen hadde fått herde i 4 timer var det på tide å montere sparrer og toppvinge sammen

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal prøve å gi settet et fullt sett stag og støttevaiere. Det kan fort bli for voldsomt på et så lite sett. Jeg har en gammel radiospole med tynn kobbertråd som muligens kan fungere. En mulighet er selvsagt å montere en forenklet rigg, som mer antyder effekten enn er 100 % skalakorrekt. Jeg kommer neppe til å montere på understellet siden det er utsatt nok som det er. (Om jeg ikke velger grovere materiale som faktisk kan gi en reell støtteeffekt)

Maling

Piloten malte jeg ferdig mens han fortsatt satt på støpetappen

Som vanlig startet jeg med å legge en tynn hvit grunning. Det gjør eventuell støpefeil lettere å se. Dessuten blokket jeg inn de største fargefeltene, mest for å se hvordan de fargene jeg planla å bruke fungerte. Dessuten var det nødvendig, på grunn av konstruksjonen, å male ferdig piloten og fremparten av selve flykroppen før vingene ble montert.

Som du kan se av bildene er nå flyet montert, og skal få tørke over natten før jeg maler det ferdig, gir det nye 12 timer ro, og så fester på vannmerkene, ordner litt weathering og eventuelt lager stag, og en liten dioramaplate. (Jeg vet butikker som f.eks. Panduro har små treskilt, i ubehandlet tre med freste kanter. Litt maling og et passende underlag, og det skulle kunne se riktig bra ut.)

Ferdig montert, og klar for finpuss, toppcoat, decaler, dioramabase og muligens stag om jeg orker

Som vanlig brukte jeg akrylmaling, og pensler. sørger man for å male i tynne nok lag er det gjerne mer enn godt nok, jeg slipper lukten av rensevæsker, og jeg liker den korte tørketiden.

En ting som er verd å merke seg er at nesten alle utgaver jeg har funnet fargebilder av har et visst rødskjær i trevirket rundt cockpiten. Om det er et resultat av materiale eller lakk vet jeg ikke, men jeg forsøkte å få litt sødlig tre-effekt. (Jeg brukte den enkle løsingene med en grunnfarge og lett tørrbørsting i mørkere og lysere nyanser med en stiv pensel, det gir gjerne en helt grei treeffekt i så liten skala.)

Så skal jeg prøve å huske å legge ut noen bilder når modellen er ferdig. Det var uansett et artig lite sett, og billig: Jeg betalte 38 kroner på Trønderfrim for ca ett år siden, og det er knapt mer enn prisen for en boks maling eller to.