HeroClix: Everybody was kung-fu fighting!


Business Suit - The Wargame


På tide med trunering igjen, og endelig har jeg et fungerende kamera igjen! Dagens turnering var en klassisk 300 poeng – Golden Age, minimum 6 brikker, ingen brikker over 75 poeng. Highlander – så ingen duplikater. Med andre ord er det småfolket sin tur!

Dette er jo et format der man nesten må gå for et temalag. Og et temalag som har mye å by på er Martial Artist. Som en ekstra bonus betyr det at jeg få brukt ikke én men to LEer jeg har vunnet tidligere. Dessverre ingen taxier, så mobilitet kan bli et problem, men på den andre siden er det nok stealth, perplex og leap/climb, så det burde være mulig å få posisjonert seg likevel.

Black Belt Brigade

«Black Belt Brigade»

Kjedelig nok vare vi kun tre som hadde tid til denne turneringen. Siden det var en eller annen Magic-turnering. Har aldri skjønt de som dytter penger ned i det utømmelige hullet, men dem om det. En fordel var det likevel: Siden de fylte bakrommet kunne vi sitte midt i butikken. Det er alltid litt artig, siden det rett som det er kommer nysgjerrige folk bortom for å spørre hva vi spiller. HeroClix er et ganske visuelt spennede spill. Dessuten er det selvsagt noe bedre luft ute i butikken enn inne i sjappa.

Runde 1
Med 3 deltagere ble det round robin, med en bye til hver. Jeg tok min først: Seier by default.

Runde 2

H.A.M.M.E.R.-time

Lars hadde gått for en lag bygget rundt Norman Osborn. Det hadde nok gått litt fort, da han bare hadde 5 brikker på laget, og to H.A.M.M.E.R. Special Agents. Dessuten var laget teknisk ikke et temalag, men i en så basic turnering kan vi se gjennom fingrene med slik. (EDIT: Ved hjelp av Secret Warriors ATA’en var det et temalag!) Særlig siden jeg da kan påberope meg moralsk seier, uansett utfall.

Jeg gjorde en liten glipp, jeg brukte opp theme-team kanseleringen av en BFC alt i første runde. Siden Lars hadde vunnet første kamp, etter en tett kamp, burde jeg gamblet på at jeg kunne komme til finalen. Men gjort er gjort. Vi kjempet på containerhavna, og det ble en relativt jevn kamp, men Lars vant til slutt. Riktignok tok jeg ut over halve laget hans, så mange poeng, men likevel Tap.

Runde 3

CosPlay United

Kirr stilte med et lag fyllt av AlterEgo-figurer. Jeg hadde lært en ting av kampen hans mot Lars. Skulle man angripe dem, måtte man forsøke å ta de helt ut, så de ikke rakk og skifte over til dine super-identitet. For det kunne bli riktig så vondt. Heldigvis klarte jeg å begrense det meste, kun Green Lantern (Hal Jordan) kom i spill, resten klarte jeg å ta ut med ett, to eller tre angrep på en runde. Dermed ble det en grei seier, der jeg kun mistet Batroc

Final
Med to seire var jeg kalr for å møte Lars igjen i finalen. Han hadde et slemt triks i ermet: Inferno på JLA-museum-kartet. Det negerte mine stealth-brikker, og med hans Quake som kunne gi ekkel knockback inn i terreng så ble det mye brannskader på mine tapre helter og heltinner. Han gikk også hardt ut mot mine perplexere etter å ha sett hvordan jeg klarte å stenge ned angrepene til Kirr ved å redusere skaden hans figurer kunne dele ut. Men det som virkelig kjennetegnet finalen var utrolig råtne terninger på begge sider. En periode var det 12 kast på rad uten noe høyere enn en 6’er på to terninger. Og det var spredd på oss begge to, med hver våre terninger. Til slutt endte det med et tap, men jeg fikk likevel fellowship

Bruce Banner - inne i et BannerTech kraftfelt

Og med IH101 Bruce Banner – 70 poeng, er samlingen premie-LEer fra Hulk-setter komplett.

Så får vi håpe at det kommer flere på neste turnering. Om du er interessert i å prøve, så stikk gjerne innom en lørdag og slå av en prat! Vi spiller mellom 11 og 15 vanligvis, og om det er nok interesse satser vi på en «NewGuyNight» i løpet av våren, med freebies og det som hører med. Den enkleste måten å lære spillet på er jo tross alt fra andre spillere!