Best thing since sliced bread


Amerikanere sammenlikner alltid oppfinnelser med ferdigskåret brød. Selv om jeg kan være enig i at det noen ganger er greit å slippe å finne frem brødkniven, så er det en annen brødrelatert «oppfinnelse» jeg setter mye større pris på.

Halvstekte brød er en gave til alle som enten ikke har tid eller lyst eller plass til å sette brøddeigen selv. Dessuten har jeg bare en kombinert micro/grill/varmluftsovn, som jeg ikke helt har ekspeimentert med baking i, utover rundtstykker.

Og det er jo fint lite som slår rykende varmt brød til brunch er det vel?

Nystekt brød, eggerøre og spekeskinke = WIN


Dag to av langhelgen har stort sett gått med til lesing og ymse hobbyer. Selv om jeg fikk klemt inn en hvitvask også underveis. Jeg har egentlig kommet til at jeg godt kunne hatt en turnusjobb. 2 uker på, 1 uke av. For når jeg først jobber er det helt greit med lange dager og mange dager i strekk, så lenge man kan ha litt mer enn 2 dager fri når man først har fri. Sånn sett burde jeg kanskje spesialisert meg innen marinteknikk, litt usikker på hvor stort behov det er for anleggsteknikkere eller prosjektledere off-shore. Ikke sett noen stillingsutlysninger i den kategorien i alle fall. (Ser du noen, post en link i kommentarfeltet!)

For det blir en del stillingsannonselesning om dagen. Virker som om markedet er på vei oppover igjen, så det blir nok å sende en ny batch søknader utover i juni. Kunne jo passet bra å begynne i ny jobb til høsten. (Er fortsatt litt inne i «semestertenkning» etter mange år på universitetet.) Ikke at jeg lider noen nød, med gode kollegaer og relativt varierte prosjekt å jobbe med, for ikke å snakke om litt frihet til å ta slike langhelger som nå, så kan jeg leve med at lønna ikke er helt topp. Tross alt, så lenge det blir en god slump penger igjen når alle regninger og faste ugifter er betalt skal man vel ikke klage!

Ideelt sett vil jeg helst ha en jobb med ganske stor frihet, Grei lønn og mulighet til å avansere rimelig raskt i gradene, fortrinnsvis enten i Trondheim eller langs Oslofjorden. Problemet er gjerne at enten ønsker man folk med mange års erfaring fra bransjen, eller folk som er helt blodferske. Og jeg havner jo midt mellom de stolene, med flere års erfaring, også innen ledelse, men stort sett i ytterkantene av bransjen, eller mer innen frie yrker.

Nå skal man selvsagt ikke la seg stoppe av slikt. Alle jobbutlysninger i praksis utgangspunkt for forhandlinger, og med en solid utdanning, interesse for og erfaring med styring og ledelse, samt en drøss gode referanser så bør de ikke være umulig å finne en artig stilling. Planen nå er i alle fall å få oppdatert CVen og oppføringen min hos de største rekrutteringsfirmaene. Derimot er jeg mindre imponert av diverse tekniske løsninger for å registrere jobbsøknader, men mer om det ved en senere anledning.

Akkurat nå skal jeg nemlig forbarme meg i noen bøker som har stått og vansmektet i bokhylla alt for lenge!