Livslang læring takk, ikke «it’s learning»


Dannelse, eller ut-dannelse, hva skjedde med inn-dannelse? (Bilde: Morguefile.com)

NTNU hadde, og har fremdeles så vidt jeg vet, et komplett ubrukelig system for digital støtte av fagene sine, kalt it’s learning. Det store problemet med dette systemet, sånn bortsett fra at det er ustabilt, lite intuitivt, og tilsynelatende utviklet for bruk i grunnskolen, er at det er lukket.

Med andre ord, med mindre du er oppmeldt til et fag, har du ikke tilgang på fagets sider på nett. Opp med en hånd om du forstår hvorfor dette er en særs dårlig løsning. Informasjon vil jo være fri,,og hvilken bedre måte å reklamere for sitt eget universitets fortreffelighet enn ved å la forelesninger ligge lette tilgjengelig ute på nett for fri avbenyttelse, både av egen studenter og andre interesserte. Men neida, i stedet skal det ligge så kronglete til som mulig, og de færreste kursen er heldigitalisert.

Det et kanskje et resultat av en litt uheldig tankegang hos mange, på begge sider av kateteret, i Norge. Utdanning telles kun i vekttall (eller studiepoeng som det heter nå) og karakterer, ikke i form av faktisk kunnskap. En av grunnene er selvsagt en lånekasse som kun konsentrerer seg om tellekanter. For den del er bevillingene innad til instituttene på universitetet avhengig av «vekttallsproduksjon». Et heslig uttrykk spør du meg. Et annet problem er at i dagens arbeidsmarked er kravet om utdanning, grader og at du har «papirene i orden» i stor grad i ferd med å overskygge det som brude være det viktige: Hva du kan!

Men i alle fall er det heldigvis ikke alle utdanningsinstitusjoner som har det samme gnierske forholdet til sine forelesningsrekker. Mange av de mest prestisjetunge universitetene i verden er tvert i mot mer en villig til å legge ut forelesningsrekker i form av Video, MP3, Pdf-er og andre hendige løsninger.

Så om du vil LÆRE ikke bare samle POENG er det mye moro å finne på denne siden. Selv har jeg moret meg med å følge forelesninger og lese bakgrunnsmaterialet på et MIT kurs 6.912 Introduction to Copyright Law, i forbindelse med en annen bloggpost/artikkel jeg skriver på. (So stay tuned!)