Kanonfestivalen ble en real blindgjenger


Ingenting sier \’\’seriøs musikkfestival\’\’ som en hjemmelaget sirkusplakat med 5 snørrvalper i et plaskebasseng og slagordet \’\’herre bli artig sjø\’\’ eller hva?

Jeg er vanligvis en snill og empatisk fyr, men jeg må si at skadefryden kom når jeg leste i adressa i dag at Kanonfestivalen aborterte midtveis. Billettinntektene var knappe 1 % av det som trengtes for å gå rundt. De trengte mellom en halv million og 800.000,-, og solgte billetter for 6300,-

Man skulle tro det var umulig å tryne så spektakulært, men klovnene bak denne vanskapningen av en festival klarte det med bravur. Dette er de samme amatørene som kjørte Quak-festivalen i senk i fjor, og medførte av Quak måtte starte fra bånn av i år.

En ting er at man omtrent uten noen erfaring prøver å arrangere en millionfestival i den byen i Norge der det er høyest tetthet av kompetente festivalarrangører. De plasserte denne schizofrene festivalen midt mellom Champions League-kvallik, og den anerkjente Pstereo-festivalen, og i direkte konkurranse med fadderoppleggene de nye studenten skal på. Så det var et tøft pokerlag de satte seg ned til bords med. Når de i tillegg hadde en hånd full av drittkort, var det neppe et sjakktrekk å gå all-in. For hvem rettet egentlig denne festivalen seg mot? Det var en miks av trauste bøgdafestband og eksentriske lokale småband. Plakatene så ut de var snekra i photoshop av fulle russ, mens den ugudelig slitsomme Spotifyreklamen stinket karsk, trønderfordommer og halv-ironisk bondetamp-morro. Om det kommer noe godt ut av dette er det at det er en slutt på den i alle fall! Som det meste av markedsføringen til Kanonfestivalen er det et åpent spørsmål hvem i helvete den var rettet mot. Burde ikke en grunnleggende forutsetning for en reklamekampanje være å bestemme seg for hvem man ønsker å kommunisere med?

Pstereo derimot holder seg til suksessformelen creepy tvillinger, som denne gangen \’\’lokker deg ut på dypt vann\’\’.

Det er avslørt at arrangørene prøvde å dresse opp liket i forkant ved å hente ut 1000 gratisbilletter… det er vel på grensen av svindel, siden de åpenbart gjennomførte første dag av festivalen for kreditors regning. Og det må jo suge monumentalt for de stakkarene som ble lurt til å stille som frivillige, i bytte mot nå verdiløse festivalpass. Men neppe like ille som for den håndfullen som faktisk betalte for billetter som nå ikke verd papiret de er trykket på. Riktignok lovet Gatefestivalen 100,- i rabatt på sine billetter til disse stakkarene, og om noen av de brukte VISA er det muligens et håp om å få igjen pengene, men for andre ble det en dyr lærepenge.

All ære til bandene Too Far Gone og Sie Gubba som mer eller mindre spilte for døra, og leverandører som prøvde å redde stumpene av gårsdagen. Selv om det neppe var mange kronene de fikk inn, er jo alt bedre enn 0.

Men etter to slike blødmer er det kanskje på tide at bakmennene her blir fradømt retten til å drive forretningsdrift en stund? Når slikt som dette skjer er det alltid noen som ender med regningen, og det er fort små, og sårbare selskap i denne bransjen. Et manglende oppgjør kan være det som betyr kroken på døra. Og folks arbeidsplass er en drøy pris å betale for at folk som Hugo skal kunne leke festivalsjef «på årntli». Og jeg har all tro på at det har det juridiske i orden, så de ikke personlig får svi for dette, eller er strafferettslig ansvarlige dessverre. Det er bare å håpe at flere har lært av studentmiljøet her i byen, som ikke ville ta i denne gjengen med ildtang etter fjorårets fadese i teltet på Lade.

Moralen er at bygdefester passer best på bygda, og at teknikken «tenk på et tall» funker jævlig dårlig når man skal sette opp budsjett for kulturarrangement.

Men du verden som jeg gleder meg til Pstereo!!😀