Lånekassen setter ny standard for effektivitet


I februar søkte jeg lånekassa om utsettelse på innbetaling av avdrag i februar og mai. I samme slengen søkte jeg rentefritak for perioden februar til september i fjor fordi jeg gikk arbeidsledig. Som anvist av lånekassen, la jeg da ved dokumentasjon fra NAV, i form av utskrift av meldekort. (Som de som har vært arbeidsledige vet, må man levere elektronisk meldekort hver annen uke, hvis ikke stopper utbetalingen av dagpenger.)

Statens Lånekasse sitt uoffisielle motto?

Etter to uker får jeg svar fra Lånekassa på at jeg hadde fått utsettelsen på innbetalinger. (Med et lite etterslep fra i fjor passet det dårlig å skulle ut med nesten 12000 på vårparten.) Men jeg hørte ikke noe mer om rentefritaket. Så forleden, nesten 3,5 måned etter at jeg søkte fikk jeg svar, eller svar og svar, det var mer et livstegn: «Du kan ha krav på rentefritak, men vi må avvente skatteoppgjøret for 2009 før vi tar en endelig avgjørelse.» En ting er at jeg ikke helt skjønner hvorfor de trenger å vente på skatteoppgjøret, med mindre de tror jeg tjente over 200K i løpet av januar 2009… Men skatteoppgjøret kom for nesten en måned siden, og det får da være måte på til byråkratisk sendrektighet?

Man bruker altså 3,5 måned på å fortelle meg noe jeg alt vet; at jeg kan ha krav på rentefritak. JEG HADDE VEL FOR SVARTE SVINGENDE IKKE SØKT OM JEG IKKE HADDE KRAV PÅ DET?
Med en sånn saksbehanding begynner jeg nesten å lure på om Mette Hanekamhaug har et poeng, når hun mener det bør finnes mer kompetente enheter enn Lånekassa til å håndtere studielån her i landet.